tirsdag 13. april 2010

Energi- ting

Nå har vi fått i oppgave å skrive om en energikilde. For det er det vi har om i samfunnsfag. Energi.
Jeg skal skrive om vindenergi.

For å utnytte vindenergien, bruker vi vindmøller. De ser slik ut:

Når det kommer vind snurrer de rundt. Skikkelig fort.

Da snurrer det også på en generator som er her:



Og det er den som produserer strøm... Mye strøm...

Men, det er noen negativt med vindmøller og. Disse blir nemlig plassert midt på vidda eller et annet sted i midt naturen.

Tenk på en deilig tur opp på et fjell. Da føles luften så ren og så uberørt av mennesker. Når du har slitt deg opp fjellet forventer du å se et ydillisk fiskevann, der ørreten nærmest hopper opp på matfatet ditt for å si velkommen, men istedenfor ser du en vindmølle. Ja, en vindmølle. Litt tragisk.

Dyrene føler sikkert det samme. Faktisk så dreper vindmøllene mange fugler i året. Det blir en vinn - tap situasjon. Menneskene for strøm, men fuglene for en død....

Jaja, "den ene manns død, den andre manns brød" sånn er det.

Bilde: http://www.ebs.no/filestore/Vindmlle.jpg.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes det var veldig bra skrevet, Johannes! Jeg likte det uttrykket "Den ene manns død, den andre manns brød"
    Det er jo sant da, og jeg må være enig med deg om at det er mange fugler som blir drept i året.

    SvarSlett
  2. Likte ikke utrykket "den ene manns død, den andre manns brød", i den sammenhengen du bruker det! For meg høres ut som om det er helt naturlig at fuglene skal dø.

    Det virker som om du mener at det er viktigere at vi mennesker får energi, enn at fuglene skal leve.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at vindmøllene tar bort idyllen i naturen, bråker og er stygge. Derfor er det jo kanskje lurt å plassere de ute på havet??? Eller vil det bare bli å flytte problemet en annen plass?

    Synes fortsatt synd på fuglene...

    SvarSlett