tirsdag 27. april 2010

Blogging

Nå har vi fått enda en oppgave hos Vidar.
Men, denne gangen er det litt annerledes. Vi skal ikke skrive en hel masse fakta eller andre skole- ting, men om hva jeg synes om blogg som refleksjonsverktøy. En enkel oppgave. Jeg synes det er helt forferdelig. Ikke at bloggen brukes som et refleksjonsverktøy og drøfteverktøy. Sånn sett er blogg kjempebra. Det er jo genialt å kombinere dataverktøy og tavleundervisning. Men, at bloggen publiseres på nett og at det er mulig for andre privatpersoner å lese det i etterkant er helt forferdelig i mine øyne.

Blogg er jo en god måte å drøfte og reflektere diverse skole- ting fordi man kan diskutere hele tiden, og lærere har tilgang til den. Men, blogg er blogg, og jeg forbinner ikke skole med blogg, derimot er blogg fritid og eget privatliv. Ikke privatlivet til Jeanne d'Arc.

Jeg ville jo ikke likt og tatt notater i kladdeboka mi, under tavleundervisning heller, men man kunne jo laget en mellomting. Fronter for eksempel. Man kunne jo hatt blogg inne på fronter. Da ville man kunne diskutert hele tiden og lærerne hadde hatt tilgang.

3 kommentarer:

  1. Bra!

    Du skriver det er bra med litt variasjon, men som refleksjonsverktøy er det vel bedre med blogg - på nettet enn i en bok som må sendes rundt i klasserommet?

    SvarSlett
  2. Jeg synes blogging er veldig lærerikt, og det fungerer bra for meg! Dessuten er det gøy å få kommentarer, kanskje til og med fra personer uten tilknytting til skolen.

    På en annen side forstår jeg at enkelte personer ikke ønsker å publisere på nett - DERFOR bør blogg være valgfritt!

    SvarSlett
  3. Du har full mulighet til å begrense hvem som får tilgang til å lese bloggen din. Gjør som følger: Innstillinger>tillatelser>blogglesere>kryss av for "bare personer jeg velger". Da kan du f.eks velge bare dine klassekamerater.

    SvarSlett